Історія кафедри

Математика завжди була і залишається універсальним інструментом наукових досліджень та їх практичного втілення. Тому математичні дисципліни посідають одне з чільних місць у програмах закладів вищої освіти. Навчити майбутніх фахівців мислити, орієнтуватися у світі формул і теорем, бачити спільне у різних явищах і процесах та створювати їхні математичні моделі – у цьому вбачають своє основне завдання викладачі кафедри вищої математики Хмельницького національного університету. Разом з університетом кафедра пройшла славний трудовий шлях від заснування до сьогодення.

Кафедра вищої математики та комп’ютерних застосувань − одна з найстаріших кафедр університету. Вона була заснована у 1962 році в складі тодішнього Хмельницького загальнотехнічного факультету Львівського поліграфічного інституту і мала назву кафедри загальнотехнічних дисциплін. Факультет налічував близько 250 студентів, що навчались на вечірній та заочній формі навчання. У той час кафедра забезпечувала викладання вищої математики, фізики, теоретичної механіки.

У 1966 році Хмельницький загальнотехнічний факультет було реформовано у філіал Львівського поліграфічного інституту й у зв’язку з цим у ньому відбулися деякі структурні зміни. Зокрема, було створено два факультети: механічний та загальнотехнічний. Окрім того, відбулися зміни у структурі кафедри загальнотехнічних дисциплін. Так, на її базі були створені кафедри фізики та хімії. У вересні 1967 року філіал стає самостійним навчальним закладом – Хмельницьким технологічним інститутом побутового обслуговування. У ньому діє 3 факультети: механічний, технологічний та загальнотехнічний і  кафедру загальнотехнічних дисциплін перейменовано в кафедру вищої математики. Відтоді кафедра почала розвиватися як самостійна структурна одиниця ЗВО. Засновником кафедри та її першим завідувачем був доцент, кандидат фізико-математичних наук О.М. Кулик. Він доклав чимало зусиль для того, щоб згуртувати науково-педагогічний колектив кафедри та залучити до роботи у вузі кращих викладачів, які на той час працювали в середніх навчальних закладах або в інших вузах. На той час викладацький склад кафедри (О.М. Кулик, Г.О. Лось, Т.О. Рут, К.І. Чесноков, А.І. Демчишин , І.П. Момот, В.І. Делей, В.І. Капінос) забезпечував викладання курсів вищої математики та теоретичної механіки. Із поступовим розвитком вищого навчального закладу розвивалась і кафедра: змінювався кількісний і якісний склад кафедри, на кафедрі зростала кількість викладачів із вченими ступенями. Викладачами кафедри велика увага надавалась методичному забезпеченню дисциплін кафедри: видавались підручники і посібники та методичні вказівки.

Керівництво.  У різний час кафедру очолювали:

доцент Олександр Миколайович Кулик (1967 – 1968 рр.)

доцент Григорій Опанасович Лось (1968 – 1978 рр.);

доцент В’ячеслав Броніславович Рудницький (1978 – 1983 рр.);

доцент Зиновій-Михайло Костянтинович Зварич (1983 – 1984 рр.);

доцент Анатолій Іларіонович Демчишин (1984 – 1988 рр.);

професор В’ячеслав Броніславович Рудницький  (1988 –2017 рр.).

доцент Андрій Олександрович Рамський  (з 2017 року).

Дисципліни. За період існування кафедра вищої математики та комп’ютерних застосувань забезпечувала навчальний процес з різноманітних дисциплін: вищої математики, математичного аналізу, лінійної алгебра та аналітичної геометрії, теорії ймовірностей та математичної статистики, інформатики, обчислювальної математики, математичного програмування та дослідження операцій.

Аналізуючи пройдений шлях та заглядаючи у майбутнє, можна з упевненістю сказати, що, незважаючи на труднощі, колектив кафедри робив і робить усе від нього залежне, щоб підготувати висококваліфікованих фахівців для різних галузей господарства України. Сьогодення ставить перед нами нові завдання. Разом з усім колективом університету кафедра працює над оновленням робочих програм, навчальних підручників і посібників, розробкою електронних підручників для студентів усіх форм навчання, створенням нових курсів, модульного середовища для організації самостійної роботи студентів і контролю їх знань, з метою входження до європейського освітнього простору.